Mit tegyünk ha nem tudjuk kik vagyunk


, 2021/10/16

Míg egyesek határozottan tudják, hogy kik ők, mások úgy érezhetik, hogy nem igazán ismerik valódi önmagukat. Az önmagunkban való bizonytalanság érzése néha változó identitásérzethez vezethet.

valódi önmaguk

Lehet, hogy mindig új ötleteket vagy személyiségeket próbálsz ki, hogy lássuk, illenek-e hozzád. Vagy azon kaphatja magát, hogy másokra reagálva változik. Ha valaha is azon kapod magad, hogy azt gondolod: "Nem tudom, ki vagyok", akkor elgondolkodhatsz azon, hogy miért érezhetsz így, és mit tehetsz, hogy ezen változtass.

Hogyan alakul ki az identitás

Az identitást az emberek életük során, különösen gyermek- és serdülőkorban szerzett tapasztalatok alakítják. Azok a gyerekek, akik támogató környezetben nevelkednek, megkapják azt a törődést, támogatást és bátorítást, amelyre szükségük van ahhoz, hogy egészséges énképet alakítsanak ki. A kevésbé támogató környezetben nevelkedő gyermekek viszont, ahol elhanyagolással, bántalmazással vagy túlzott szülői gondoskodással találkoznak, nehezen alakíthatják ki saját erős identitásukat.

Ahogy a gyermekek felnőnek, a gondviselőkkel, más felnőttekkel és a kortársakkal való interakciók hozzájárulnak ahhoz, hogy hogyan alakul ki az egyén én-érzése.

Erik Erikson teoretikus úgy vélte, hogy a serdülőkor időszaka különösen fontos szerepet játszik az egyén identitásának kialakulásában. Ezt az életszakaszt az "identitás kontra szerepzavar" szakaszaként írta le, és úgy vélte, hogy azok az emberek, akik képesek elkötelezni magukat egy erős identitás mellett, szilárd én-érzéssel lépnek ki, míg azok, akiknek ez nehezükre esik, a fiatal felnőttkorba lépve azon tűnődhetnek, hogy kik is ők valójában.

Később James Marcia pszichológus két elsődleges identitásállapotot írt le - a felfedezést és az elköteleződést. A felfedezés a különböző elképzelésekkel való kísérletezés folyamatát foglalja magában, míg az elköteleződés az identitással kapcsolatos elképzeléseken alapuló döntések meghozatalát jelenti.

Az identitást befolyásoló tényezők

Az énkép kialakulásának folyamata gyermekkorban kezdődik, és számos tényező befolyásolja. Ezek közül néhány a következő:

Individuáció: Ez az a folyamat, amelyen az emberek keresztülmennek, hogy kialakítsák saját, egyedi én-érzetüket. A gyermekeknek arra van szükségük, hogy szabadon kifejezhessék magukat, anélkül, hogy félniük kellene a szégyentől, a bűntudattól, a kritikától és az ítélkezéstől ahhoz, hogy ez a folyamat sikeres legyen.

Társadalom: A társadalmi hatások és elvárások fontos szerepet játszhatnak az identitásban. A kultúra, a média, a vallások, a nemi szerepek és más, a társadalom részét képező tényezők hatással lehetnek arra, hogy az ember hogyan érzi magát. Kihívást érezhetsz akkor is, ha identitásod egyes aspektusai nem egyeznek meg annak a társadalomnak az elvárásaival, amelyben élsz.

A családod: A gondozóid és a családtagjaid azok, akik az identitásod kialakulásában a legkorábbi szerepeket játsszák. Életed során a családodban betöltött különböző szerepek befolyásolhatják azt, hogy milyennek látod magad. És a szeretteiddel való kapcsolataid jellege is hatással lehet arra, hogy erős vagy gyenge én-érzetet érzel-e magadban.

Kutatások szerint azok az emberek, akiknek következetes identitástudatuk van, magasabb önértékeléssel rendelkeznek, kevesebb kockázatos viselkedést mutatnak, és kisebb valószínűséggel tapasztalnak internalizáló tüneteket. Az internalizáló tünetek gyakoriak a depresszióban szenvedőknél, és magukban foglalhatják az étkezési szokások megváltozását, a félelmet, a magányt, a szomorúságot és a koncentrációs nehézségeket.

Hogyan birkózzunk meg vele

Ha az identitással kapcsolatos kérdésekkel küzdesz, és úgy érzed, hogy nem igazán tudod, ki is vagy valójában, vannak dolgok, amiket megtehetsz, hogy megbirkózz vele. Ha megtalálod a módját annak, hogy jobban megismerd magad, és olyan tevékenységeket folytatsz, amelyek erősítik az önérzetedet, azzal elősegítheted és megerősítheted az egyéniségedet.

Ismerd meg jobban önmagad

Ha úgy érzed, hogy nem tudod, ki vagy, hasznos lehet, ha egy kis időt töltesz azzal, hogy jobban megismerd magad. Ennek egyik módja, hogy elkezdesz gondolkodni azokon a dolgokon, amelyeket szeretsz és amelyek fontosak számodra. Hasznos lehet a naplóírás, a kifejező írás, vagy listák készítése a számodra fontos dolgokról. Fontolja meg, hogy írjon olyan dolgokról, amelyeket élvez, olyan tapasztalatokról, amelyeket átéltél, vagy olyan dolgokról, amelyekről szeretnél többet tudni.

Melyek a kedvenc könyveid? Milyen típusú zenét szeretsz? Mikor érezted magát a legboldogabbnak? Ahogy dolgoziol a naplón, lehet, hogy bizonyos témák vagy preferenciák kezdenek kirajzolódni. Ha visszagondolsz ezekre a listákra és jegyzetekre, az segíthet abban, hogy jobban meglásd és értékeld az egyéniségedet.

Találd ki, hogy mit értékelsz

A központi értékeid ismerete nagy szerepet játszhat abban, hogy rájöjj, ki vagy. Milyen meggyőződések és értékek a legfontosabbak számodra? Ezek azok a kulcsfontosságú tulajdonságok, amelyeket a legfontosabbnak érzel magadban és másokban egyaránt. Az olyan dolgok, mint az őszinteség, a megbízhatóság és a kedvesség példák a központi értékekre. Ha egyszer kitaláltad, hogy mit értékelsz, akkor dolgozhatsz azon, hogy ezeknek a központi meggyőződéseknek megfelelően éld az életed.

Tölts időt egyedül

Bár a magányt néha összekeverik a magányossággal, az egyedül töltött időnek fontos mentális egészségügyi előnyei lehetnek. A társadalmi nyomás néha megnehezítheti, hogy rájöjj, mi a fontos neked, különösen, ha erős személyiségű emberek vesznek körül. Ha időt szánsz magadra, az lehetőséget adhat arra, hogy elgondolkodj, felfedezz, és kísérletezz új ötletekkel és érzésekkel. Dolgok, amelyeket egyedül is megtehetsz.

Hívd ki magad. Az új dolgok kipróbálása egy másik hasznos önfeltáró eszköz lehet. Néha az identitásod új aspektusainak kipróbálásával jár, hogy rájöjj, ki is vagy valójában. Gondolj arra, hogy a tizenévesek gyakran kísérleteznek különböző stílusokkal, miközben kialakítják énképüket. Bár az emberek gyakran azt gondolják, hogy az ilyen önfelfedező utak a serdülőkorra korlátozódnak, az ilyen felfedezések egész életen át hasznosak lehetnek.

Bízz az intuíciódban

Az önmagad és az ösztöneidben való bizalom megtanulása szintén része annak, hogy rájöjj, ki vagy. Ha gyenge az önérzeted, nehezen hozhatsz meg döntéseket, legyenek azok nagyok vagy kicsik. Ahhoz, hogy jobban megértsd, ki vagy, elengedhetetlen, hogy olyan döntéseket kezdj el hozni, amelyek téged tükröznek, és nem a körülötted lévő embereket.

Az egyik módja annak, hogy megtanulj bízni a döntéseidben, az, hogy egyszerűen elkezded gyakrabban meghozni őket. Kezdheted kicsiben, például azzal, hogy kiválasztod, mit készíts vacsorára, megmondod a barátaidnak, hol szeretnél enni, vagy vásárlás közben választasz a különböző termékek közül. Idővel egyre jobban rá fogsz érezni, hogy milyen típusú dolgokat részesítesz előnyben, és megtanulod, hogyan tudsz jobban érvényesülni a különböző helyzetekben.

Gyakorold a tudatosságot

A mindfulness egy olyan technika, amelynek lényege, hogy a jelen pillanatra koncentrálsz anélkül, hogy a múlt vagy a jövő miatt aggódnál. A jelenlét a pillanatban hasznos lehet, ha olyan zavaró tényezőkkel vagy társadalmi nyomással küzdesz, amelyek néha kétségbe vonják önmagadat. Ha teljes mértékben a pillanatra koncentrálsz, az segíthet abban, hogy jobban odafigyelj a saját gondolataidra, érzelmeidre, vágyaidra és szükségleteidre.

Segítséget kapni

Ha az az érzés, hogy nem tudod, ki vagy, jelentős szorongást okoz, vagy megnehezíti a normális működést, fontold meg, hogy beszélj egy orvossal vagy mentálhigiénés szakemberrel. Az identitással kapcsolatos problémák szerepet játszhatnak:

Szorongás

Depresszió

Alacsony önbecsülés

Párkapcsolati problémák

Stressz

Boldogtalanság

A terapeutával való munka révén többet tudhatsz meg az identitásáról, és arról, hogy az hogyan befolyásolja életednek egyes aspektusait, beleértve a döntéshozatalt és a kapcsolatokat. Néha az önérzeteddel kapcsolatos problémák összefügghetnek valamely mentális egészségi állapottal, például borderline személyiségzavarral, disszociatív zavarokkal, poszttraumás stressz zavarral (PTSD) vagy skizofréniával. Ha orvoshoz vagy mentálhigiénés szakemberhez fordulsz segítségért, diagnózist és megfelelő kezelést kaphatsz.

Ha úgy érzed, hogy nem tudod, ki vagy, az megnehezítheti az életednek megfelelő döntések meghozatalát, legyen szó akár célok kitűzéséről vagy új kapcsolatok kialakításáról. Szerencsére vannak dolgok, amelyeket megtehetsz azért, hogy jobban megismerd magad, és elkezdj kialakítani egy erősebb önismeretet. A terapeutával való munka egy másik lehetőség, amelyet hasznosnak találhat, ezért fontolja meg, hogy kérjen beutalót az orvosától, nézzen utána az online terapeutakatalógusokban, hogy találjon valakit a környéken, vagy fontolja meg az online terápia kipróbálását.

#valodi-onmaguk