Mikor keressünk fel egy terapeutát


, 2021/10/14

Lehet, hogy egyszer már gondoltál arra, hogy felkeress egy terapeutát. Talán lebeszéltek róla, vagy meggyőztek, hogy ha még vár egy kicsit, a probléma talán megoldódik.

 mikor érdemes felkeresni egy terapeutát

Vagy talán még mindig azon töprengsz, hogy beszélj-e valakivel, de nem vagy biztos benne, hogy ez most prioritás számodra. Tudni, hogy mikor érdemes felkeresni egy terapeutát, néha egy kis kihívást jelenthet. Elvégre mindenkinek van egy-egy rossz napja, vagy időnként nehéz időszakon megy keresztül, de honnan tudod, hogy mikor segíthet, ha beszélsz valakivel? Az alábbi lista néhány okot vázol fel, amiért hasznos lehet egy terapeutával való beszélgetés. Természetesen nem ezek az egyetlen okok, amiért érdemes terapeutát felkeresni, de ez a lista segíthet a döntés meghozatalában.

Mentális egészségednek kezelése

Az élet kihívásai közepette talán nehezen tudod egyensúlyban tartani a felelősségek hosszú listáját. Lehet, hogy stresszes vagy, és nehezen tudod kezelni és feldolgozni az összes érzésedet. És lehetséges, hogy nem a leghatékonyabb módon kezeled őket - egy terapeuta segíthet eligazodni az érzéseidben, és eszközöket adhat a kezelésükhöz.

Segítséget szeretne a stressz kezelésében

Az élet természeténél fogva stresszes. Nem tudsz megszabadulni minden stressztől az életedben. Valójában némi stressz jót tesz neked. De ha gondjaid vannak a stressz kezelésével, érdemes beszélnie valakivel. A stresszes állapot számos problémához vezethet, például ingerlékeny és lobbanékony leszel, vagy eredménytelenné és idegessé válsz. Egy terapeuta segíthet megtanulni az egészséges stresszkezelési készségeket, vagy segíthet a problémamegoldásban, hogy kiiktathassa életének egyes stresszes aspektusait.

Nehezen tudod szabályozni az érzelmeidet.

A kellemetlen érzelmeket, például a szorongást és a dühöt néha nehéz lehet kezelni. És bár lehet, hogy néhány érzelmet jól kezelsz, lehet, hogy van egy-kettő, amelyik gyakrabban eluralkodik rajtad. Egy terapeuta segíthet felfedezni a konkrét dühkezelési technikákat, amelyek számodra működnek. Vagy segíthet olyan szorongáscsökkentő stratégiák gyakorlásában, amelyek segítségével gyorsabban jobban érzi magadat. Nem számít, milyen érzelmekkel küzdesz, egy terapeuta segíthet kidolgozni egy tervet, hogy az érzelmeid jó szolgálatot tegyenek.

Egészségtelen megküzdési készségekhez nyúl

Akár azért eszel túl sokat, mert stresszes vagy, akár azért iszol, hogy kikapcsolódj, az egészségtelen megküzdési készségek új problémákat hoznak az életedbe - és hosszú távon visszafelé sülnek el. Ne feledd, hogy szinte bármilyen megküzdési készség lehet egészségtelen. A tévénézés, a videojátékok, vagy akár a könyvek olvasása is egészségtelenné válhat, ha ezeket a problémák megoldásának elkerülésére használod. Egy terapeuta segíthet megtalálni az egészséges megküzdési készségeket, amelyek csökkentik a kellemetlen érzelmek intenzitását, ugyanakkor segítenek a problémákkal való szembenézésben is.

Hogyan hat a stressz az egészségemre?

Ön- és kapcsolatfejlesztés, Nehezen éred el a céljaidat.

A fogyási céloktól kezdve a pénzügyi célokig sok minden állhat közte és a sikere között. És ha nehezen tudod leküzdeni az útadban álló akadályokat, egy terapeuta segíthet. A mentális egészségügyi szakemberek számos problémával foglalkozhatnak, mint például a motivációs problémák, a perfekcionizmus és az önszabotázs - mindezek szinte lehetetlenné tehetik egy cél elérését.

Javítani szeretnéd a kapcsolatát (kapcsolatait)

Számos oka lehet annak, hogy miért küzdesz a kapcsolatai kezelésével. A kötődési problémák, az asszertivitási nehézségek és a konfrontációtól való félelem csak néhány ezek közül. Egy terapeuta segíthet felfedezni a kapcsolatokat zavaró problémákat, és segíthet az egészségesebb kapcsolatok kialakításához és fenntartásához szükséges készségekkel és eszközökkel. Az együtt végzett munka során bármi szóba jöhet az egészségesebb határok kialakításának megtanulásától kezdve annak felfedezéséig, hogy miért szabotálja gyakran a kapcsolataid.

Szeretnéd növelni az önismereted

Elgondolkodtál már azon, hogy miért teszed azokat a dolgokat, amiket teszel, például miért szakítasz egy olyan partnerrel, aki látszólag jól áll neked, vagy miért mondasz helytelen dolgokat, amikor ideges vagy? Egy terapeuta segíthet felfedezni viselkedésed okait. Egy terapeuta abban is segíthet, hogy megismerd az életéeden lévő mintákat, például a gondolkodási vagy a kapcsolati mintákat. Felfedezheted azokat az önkorlátozó hiedelmeket is, amelyek visszatartanak az életben, például azt, hogy azt hiszwd, nem vagy elég okos ahhoz, hogy sikeres legyél.

Talán vannak olyan kommunikációs mintáid, amelyek visszatartó erejűek. Vagy talán nehezen tudod a szándékaidat hasznos módon átadni. Egy terapeuta objektív véleménye segíthet egy lépést hátrébb lépni, és felülvizsgálni azokat a típusú mintákat, amelyek folyamatosan ismétlődnek az életében. Ezután olyan eszközöket adhat, amelyek segítségével megszabadulhatsz azoktól, amelyek nem szolgálnak jól.

A nagyobb életesemények kezelése

Átmeneti időszakon mész keresztül. Egy új munkahely kezdete, új városba költözés, szülővé válás vagy egy kapcsolat befejezése csak néhány példa a nagyobb életeseményekre, amelyek elég sok gondot okozhatnak . Ha beszélgetsz valakivel, az érzelmi támogatást, útmutatást és tanácsot nyújthat, amire szükséged van ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjo az életedben bekövetkező változásokhoz.

Szülői támogatást szeretnél

A szülői szerepvállalás kemény dolog. És időnként ijesztő is lehet. Hiszen honnan tudhatod, hogy túl sok felelősséget vagy nem elég támogatást adsz-e a gyermekednek?

Ha megkérdőjelezi a szülői készségeit, vagy ha kérdése van azzal kapcsolatban, hogy gyermeke viselkedése normális-e, érdemes lehet beszélnie egy terapeutával.

Egy mentálhigiénés szakember képessé tehet arra, hogy a legjobb döntéseket hozd meg magad és gyermeked számára.

Akár azt jelenti, hogy megadja neked az ADHD-s gyermek neveléséhez szükséges eszközöket, akár csak azt, hogy megnyugtat, hogy jó úton jársz. Egy kis objektív visszajelzés egy másik féltől sokat segíthet abban, hogy érzelmileg egészséges gyermeket nevelj, aki felnőve felelősségteljes felnőtté válik.

Segítséget szeretnél egy traumatikus esemény feldolgozásához

A traumatikus események, például a halálközeli élmények nem mindig okoznak traumát. Az emberek különbözőképpen reagálnak a traumatikus eseményekre, és néha képesek úgy feldolgozni azokat, hogy nem alakul ki PTSD. Egy terapeuta segíthet a traumatikus esemény feldolgozásában. Ez megakadályozhatja a PTSD kialakulását, vagy segíthet abban, hogy több értelmet találjon az életében. Még abban is segíthet, hogy felnőj az élményen.

A hangulatod hatással van a munkádra

Normális, ha néha levertnek vagy szorongónak érzi magát. De ha a hangulatod akadályozza, hogy hatékony és produktív legyél a munkádban, akkor ez annak a jele lehet, hogy ideje beszélni valakivel. Egy terapeuta segíthet feloldódni. Az érzelmei feldolgozása, új készségek gyakorlása és a gondolkodásmódjának megváltoztatása csak néhány azon stratégiák közül, amelyeket egy terapeuta alkalmazhat, hogy segítsen javítani a hangulatán, hogy az ne álljon a foglalkozás vagy a tanulás útjába.

Az érzelmi állapotunk befolyásolja az étvágyat vagy az alvást

Előfordulhat, hogy nem veszed észre, hogy stresszes, vagy hogy "rossz" a hangulatod. De előfordulhat, hogy az étvágyadban vagy az alvási szokásaidban jelentős változást veszel észre. Néhány ember elveszíti az étvágyát, amikor érzelmileg küszködik. Más emberek többet esznek, hogy így próbálják kontrollálni az érzéseiket.

Ugyanez elmondható az alvásról is.

Vannak, akik álmatlan éjszakákat élnek át, míg mások túl sokat alszanak, amikor nehéz időszakon mennek keresztül. Előfordulhat, hogy nem is tapasztal változást az alvásórák számában. Lehet, hogy csak azért érzi magát állandóan kimerültnek, mert az alvás minősége szenved. Miután az orvos képes kizárni az alvás vagy az étvágy megváltozásának lehetséges orvosi okait, egy terapeuta segíthet meghatározni, hogy vannak-e érzelmi okai. A terápia még a krónikus álmatlansággal küzdő emberek számára is hasznos lehet. A kognitív viselkedésterápia például különböző stratégiákat használ, hogy segítsen az embereknek megtanítani magukat arra, hogy jobban aludjanak.

Önmagad megtalálása

Elvesztetted az érdeklődését a korábban élvezetes tevékenységek iránt. Akár imádsz kertészkedni, akár nagy örömed leled a régiségboltok látogatásában, ha elveszíted az érdeklődését az olyan tevékenységek iránt, amelyeket általában élvezetesnek találsz, az annak a jele, hogy valami "nem stimmel" az életedben. Természetesen normális, hogy az érdeklődési kör jön és megy. De ha szinte minden iránt elveszíted az érdeklődésedet, amit szívesen csinálsz, az érdektelenséged valami nagyobb dolog jele lehet.

Talán kezdesz egy kicsit depressziós lenni. Vagy talán szorongás alakul ki benned. Egy terapeuta segíthet feltárni, hogy miért vesztette el az érdeklődését ezek iránt a dolgok iránt, valamint segíthet észrevenni, hogy a szórakoztató tevékenységek hiánya hogyan hathat a közérzetére. Közösen kidolgozhatnak egy tervet, amely segíthet abban, hogy jobban érezze magát, és több örömteli tevékenységet építsen be a mindennapjaiba.

Meg akarod változtatni a nem hasznos gondolkodási mintákat

Mindenki tapasztal néha kognitív torzulásokat. Ezek azok a valótlan gondolatok, amelyeket nehéz lehet kiküszöbölni. Lehet, hogy mindig elhiszed a katasztrofális jóslatokat, amelyeket teszel. Vagy talán mindig hagyod, hogy az önbizalomhiányod lebeszéljen arról, hogy megtedd azokat a dolgokat, amiket szeretnél. Vagy talán az egészségtelen gondolkodási mintáid közé tartozik az a kemény önkritika, amit magaddal szemben gyakorolsz.

Ahelyett, hogy kedves lennél, amikor hibát követsz el, talán inkább leszólod magad, és lehúzod magad. Az önmagaddal folytatott beszélgetések számítanak. És az, ahogyan gondolkodsz, hatással lesz arra, ahogyan érzed magad és ahogyan teljesítesz. Egy mentálhigiénés szakember segíthet egészségesebb belső párbeszédet kialakítani. És ez lehet a kulcsa annak, hogy a legjobb életét éld.

Nem érzed magát olyan boldognak, mint amilyennek gondolod magad

Előfordulhat, hogy nem feltétlenül érzed úgy, hogy valami "nincs rendben", de úgy érzed, hogy egyszerűen nem vagy olyan boldog, mint amilyen lehetnél. Lehet, hogy nem is tudod pontosan meghatározni, hogy miért van ez így. Ha így érzed, érdemes lenne beszélnie egy terapeutával. Egy terapeuta segíthet azonosítani, hogy hiányzik-e valami az életedből, vagy van-e olyan stratégia, amely segíthet abban, hogy jobban érezd magad.

Néha néhány egyszerű finomítás is elég ahhoz, hogy javítson az életminőségeden. Lehet, hogy rájössz, hogy egy kis változtatás a szokásaidban, a gondolkodásmódodban, az életmódodban vagy a napi rutinodban nagy változást hoz a boldogságszintedben.

Azt gyanítod, hogy valamilyen mentális betegség tünetei vannak nálad..

A mentális betegségeknek - és a velük járó tüneteknek - hatalmas skálája létezik. A senki más által nem hallott hangoktól kezdve a puszta pánik pillanataitól kezdve minden különösebb ok nélkül átélt pillanatokig, valószínűleg tudni fogod, ha valami nem tűnik normálisnak számodra. Néha azonban az emberek azért nem kérnek segítséget, mert szégyellik. És gyakran az emberek nem értik a tüneteiket vagy azt, hogy miért nem tudnak változtatni a viselkedésükön.

A mentális betegségek azonban kezelhetőek. És minél hamarabb beszélsz valakivel, annál hamarabb kezdheted el jobban érezni magad. Ne feledje, hogy a kezelését ön irányítja. Ön dönti el, hogy miről beszél a terápián, vagy hogy akar-e gyógyszert szedni. De ha megismeri a mentális egészségét és a kezelési lehetőségeket, amelyek segíthetnek, segíthet abban, hogy eldöntsd, mi a legjobb neked.

#mikor-erdemes-felkeresni-egy-terapeutat