Miért érezhet valaki dühöt


, 2021/10/13

Gondolkozzunk, mielőtt cselekszünk. A düh olyan érzelem, amelyet sokan elfojtanak, mert nem akarják kifejezni, vagy talán nem tudják, hogyan fejezzék ki egészségesen.

    Düh és cselekedetek

Mindannyian különböző időpontokban, különböző mértékben érzünk dühöt. A düh olyan érzelem, amely az emberi tapasztalat része. A harag érzése sokféle összefüggésben és gyakran olyan okok miatt merülhet fel, amelyeket még nem értünk. Lehet, hogy eltemetjük a múltbeli érzelmeket és tapasztalatokat, és egy apró kiváltó ok dühkitörést eredményez.

Az igazságtalan bánásmód megtapasztalása, kritikát hallani, vagy egyszerűen csak nem kapjuk meg, amit szeretnénk, csak néhány a lehetséges kiváltó okok közül. A harag megélése az enyhe ingerültségtől a frusztráción át egészen a forrongó dühig terjedhet. Az unalom gyakran a düh enyhe változatának tekinthető, a történésekkel való elégedetlenség formájában.

Egyszerű módszerek a düh és a stressz kordában tartására

A harag és az agy. A kéreg agyunknak az a része, ahol a logika és az ítélőképesség található. A kéreg az agy stratégiai és irányító központjaként írható le. A limbikus központ agyunk érzelmi központja, és agyunk primitívebb részeként ismert. A limbikus rendszeren belül található egy kis struktúra, az amygdala, az érzelmi emlékek raktára, amely egyben az agynak az a területe, amely a "harcolj vagy menekülj" reakcióinkért, azaz természetes túlélési ösztöneinkért felelős.

Amikor haragot érzünk és fejezünk ki, agyunk limbikus központját használjuk. Amikor valaki dühöt érez és fejezi ki, nem az agy gondolkodó (kéreg) részét használja, hanem elsősorban az agy limbikus központját. Amikor dühösek leszünk, beindul a "harcolj vagy menekülj" reakciónk, hormonok áradata szabadul fel, amelyek fizikai és érzelmi riadalmat okoznak. Ez a düh aztán kiabálásban, türelmetlenségben, frusztrációban és bántó szavakban nyilvánul meg.

Miért érezheti magát valaki dühösnek

A düh olyan érzelem, amelyet sokféle ok válthat ki. Ezek közül néhány ok mélyen rejlő, megoldatlan konfliktusok, amelyeket nem kezeltek, míg más okok a következők:

Tiszteletlenség vagy igazságtalan bánásmód

Fenyegetve vagy bántalmazva érzi magát

Fizikai bántalmazás

Reménytelenség érzése

Tehetetlenség érzése

Nagyfokú stressz vagy szorongás

Határozd meg a múltadban lévő problémákat, amelyek hozzájárulhatnak a dühödhöz. Bántalmaztak vagy keményen megbüntettek a múltban? Nehezen tudod kontrollálni az indulataidat és az érzelmeidet? Hiányzik belőled a belső béke érzése? Határozd meg azokat a jelenbeli helyzeteket, amelyek dühbe hoznak, például a munkával, házastársával, önmagaddal vagy gyermekeddel szembeni elégedetlenség.

A harag jelei

Kiabálás és ordibálás

Káromkodás, szidalmazás és fenyegetőzés

Fizikai megnyilvánulás, például emberek, állatok vagy tárgyak megütése

Visszahúzódóvá és távolságtartóvá válás

Önsértés okozása

Hogyan kezeld a dühödet

Tegyük fel, hogy stresszes helyzettel küzdesz, vagy éppen zaklatást vagy negatív életkörülményeket élsz át. Ebben az esetben normális, ha dühöt és frusztrációt tapasztalsz, különösen, ha krónikus stressz-, elszigeteltség- és szorongásérzéssel küzdesz. Gyermekként vagy fiatal felnőttként lehet, hogy a düh megélésének egészségtelen és nem produktív módjai között nevelkedtél. Talán a szüleid, gondozóid vagy idős családtagjaid nem egészséges módon fejezték ki az érzelmeiket, ami túlcsordult és átragadt a felnőttkorba.

Annak felismerése, hogy gyermekkorodban nem tudtad meg a düh kezelésének egészséges módjait, az első lépés annak megértéséhez, hogy felnőttkorodban miért forr ki a düh egészségtelen érzelmekben és körülményekben. Ha múltbeli traumatikus eseményeket éltél át, normális lehet, hogy maradék haragot érzel, mivel a traumatikus események maradandó hatást gyakorolhatnak a pszichédre.

Egy engedéllyel rendelkező terapeuta vagy mentálhigiénés tanácsadó segíthet feldolgozni a múltbéli traumákat, a jelenlegi stresszes helyzeteket és a mögöttes gyermekkori konfliktusokat, abban a reményben, hogy útmutatást és gyógyulást nyújthat neked.

Düh és viselkedés

A düh olyan érzelem, amelyet nem kell mindig kiélni. Például lehetünk dühösek, de nem fejezzük ki a haragunkat kifelé. Agressziónk kiélése gyakran együtt jár a dühvel; azonban nem mindenki, aki dühös, lesz agresszív, és nem minden agresszív viselkedést táplál a düh.

Lehet a düh pozitív érzelem?

Társadalmunk a haragot negatív érzelemként tartja számon. Ezért gyakran nem akarunk vele foglalkozni, vagy bűntudatot érzünk, ha foglalkozunk vele, de vajon a harag egészséges levezetéssé válhat-e, ha megfelelően kezeljük? A düh akkor válik káros érzelemmé, ha nem tekintjük azt jelzésnek, hogy korrigáljuk a mögöttes problémát. Addig hagyod, hogy a harag addig gyötörjön, amíg nem kedveled az érzéseidet, önmagadat és azt a személyt, aki miatt így érzel.

Ez agresszió formájában a felszínre tör. A feldolgozatlan düh elhatalmasodhat, és jelentősebb problémákat okozhat, mint például depresszió, szorongás, agresszió és megromlott kapcsolatok. Az érzelmek, még a harag is, célt szolgálnak.

Egészséges harag

Az egészséges düh arra kényszerít, hogy kezdetben megoldja a problémát, mert nem hagyja, hogy a viselkedésed korrekció nélkül maradjon. Másodszor, mivel nem akarod, hogy a dühöd agresszióba csapjon át, ez a hasznos düh. A dühöd felismerése és a mögöttes kiváltó okok kezelése az első lépések a dühöd feldolgozásához és a dühhöz kapcsolódó negatív érzések és gondolatok feloldásához.

A harag potenciálisan pozitív érzelem lehet, ha a problémák megoldására és a konfliktusok felismerésére használjuk. Fontos, hogy a haragunkat normális érzelemként fogadjuk el, és ahelyett, hogy negatív módon reagálnánk rá, megtanuljuk egészséges módon kifejezni, hogy ne kelljen nehézsúlyként cipelnünk magunkkal. Dühünk egészséges módon való kifejezése azt jelenti, hogy időt szánunk arra, hogy fellélegezzünk, feldolgozzuk érzelmeinket, és egészséges megoldásokat dolgozzunk ki.

Ez jelentheti azt, hogy leírjuk a gondolatainkat, határokat és korlátokat állítunk fel, mielőtt dühbe gurulunk, felismerjük a megoldatlan konfliktusokat vagy a mögöttes gondolatokat, tervet alkotunk, beszélünk a barátainkkal és a családunkkal az érzelmeinkről, és terápiára járunk.

Gondolkozzunk, mielőtt cselekszünk

A közkeletű elképzelés ellenére, miszerint "ki kell fejeznünk" a haragunkat, hogy az ne emésszen fel bennünket, óvatosnak kell lennünk, ha a haragot egy másik emberrel szemben "fejezzük ki". Ha egy másik emberrel szemben fejezzük ki a haragunkat, az nem építő jellegű. Ha dühünk kifejezése közben haragunkat fejezzük ki, az még dühösebbé tesz minket, és a másik személyt megbánthatja és megijesztheti, így ő még dühösebb lesz, és ez senkinek sem segít.

Ahelyett, hogy bármit is megoldanánk, ez csak elmélyíti a szakadékot a kapcsolatban. Ezért a válasz mindig az, hogy először le kell nyugodni. Ezután fontolja meg a düh mélyebb "üzenetét", mielőtt döntést hozna arról, hogy mit mondjon és mit tegyen.

#-duh-es-cselekedetek