Mennyire fontos az egyedül töltött idő a mentális egészség szempontjából


, 2021/10/13

Az emberek általában társas lények, és kutatások kimutatták, hogy a társas kapcsolatok létfontosságúak mind az érzelmi, mind a fizikai jóléthez. Az egyedül töltött idő azonban a mentális egészség szempontjából is kulcsfontosságú szerepet játszik. A másokkal való együttlét előnyökkel jár, de stresszt is okoz.

    Teret teremteni az egyedüllétnek

Aggódsz amiatt, hogy mit gondolnak az emberek. Megváltoztatod a viselkedésedet, hogy elkerüld az elutasítást és beilleszkedj a csoport többi tagjához. Bár lehet, hogy ez az ára annak, hogy a társas világ része legyél, néhány ilyen kihívás megmutatja, miért lehet olyan fontos az egyedül töltött idő. Ha van időd magadra, az lehetőséget ad arra, hogy kiszabadulj a társadalmi nyomás alól, és saját gondolataidat, érzéseidet és tapasztalataidat használd ki.

A COVID-19 világjárvány megmutatta mind a magány, mind a magányos idő hiánya okozta kihívásokat. Míg sokan az elszigeteltség és magány érzésével küzdöttek, mások azzal a kihívással szembesültek, hogy hirtelen sok időt töltöttek családtagokkal vagy lakótársakkal szoros együttlétben. A munka és a magánélet határainak elmosódása és a külön töltött idő hiánya azt jelentette, hogy sokan hirtelen az egyedüllét teljes hiányával küzdöttek.

Miért fontos az egyedül töltött idő

Az egyedüllétre szánt idő számos kulcsfontosságú előnnyel járhat. Néhány ezek közül:

Személyes felfedezés

Kreativitás

Szociális energia

Személyes felfedezés

Ha jól érzed magad a saját társaságodban, az időt és szabadságot adhatsz arra, hogy valóban felfedezd a saját szenvedélyeidet, anélkül, hogy akadályoznának. Ez módot adhatsz új dolgok kipróbálására, a téged lenyűgöző témák kutatására, ismeretszerzésre, sőt az önkifejezés új módszereinek gyakorlására is. Ha időt adsz magadnak egyedül, akkor ezeket a dolgokat mások által esetleg rátok nehezedő nyomás és ítélkezés nélkül fedezheted fel.

Az önmagadra szánt idő létfontosságú a növekedés és a személyes fejlődés szempontjából. Ahelyett, hogy mások igényei, érdeklődése és véleménye miatt aggódnál, az egyedül töltött idő lehetővé teszi, hogy magadra koncentrálj.

Kreativitás

Az egyedül töltött idő lehetőséget ad arra, hogy elkalandozzanak az elméid, és erősítsd a kreativitásodat. Anélkül, hogy másokkal kellene törődnie vagy kapcsolatba lépnie, figyelmen kívül hagyhatja a külső hatásokat, és befelé összpontosíthat. A kutatások valóban azt sugallják, hogy az egyedüllét olyan változásokat eredményezhet az agyban, amelyek elősegítik a kreatív folyamatokat.

Egy tanulmány megállapította, hogy azok az emberek, akik hajlamosak szándékosan visszavonulni, hogy egyedül töltsenek időt, szintén hajlamosak arra, hogy rendkívül kreatív emberek legyenek. A Nature Communications című folyóiratban 2020-ban megjelent tanulmányban a kutatók azt találták, hogy az érzékelt társadalmi elszigeteltség (más néven magány) fokozott aktivitást eredményezett a képzelőerővel kapcsolatos neurális áramkörökben. Amikor a szociális stimuláció hiánya miatt az agy felpörgeti kreatív hálózatait, hogy segítsen kitölteni az űrt.

Szociális energia

Az egyedüllétet általában negatív fényben látjuk. A kutatók azonban megállapították, hogy az egyedül élő emberek valójában gazdagabb szociális életet élnek és több szociális energiával rendelkeznek, mint azok, akik másokkal élnek együtt. Eric Klineberg szociológus "Going Solo" című könyvében megjegyzi, hogy minden hetedik amerikai felnőtt egyedül él. Klineberg megállapította, hogy ezek a felnőttek nemhogy nem magányosak, de sokuknak gazdagabb a szociális élete.

Az okok, amiért nem mindig könnyű egyedül lenni

Az egyedül töltött idő számos okból kihívást jelenthet egyesek számára. Egy tanulmány szerint sokan inkább adnának maguknak fájdalmas áramütést, minthogy egyedül üljenek a saját gondolataikkal. Néhány ok, amiért az emberek nehezen viselik az egyedüllétet: Az egyedüllét tapasztalatának hiánya: Egyesek egyszerűen nem szoktak hozzá az egyedülléthez, mert annyira hozzászoktak ahhoz, hogy más emberek között vannak.

A szociális ingerek hirtelen hiánya miatt úgy érezhetik, hogy elszakadtak vagy elszakadtak. Nyomasztó gondolatok és érzések: Más esetekben az egyedüllét és a befelé fordulás nehéz vagy akár fájdalmas is lehet. Az emberek ezt az önvizsgálatot nyomasztónak találhatják, vagy azon kaphatják magukat, hogy rágódnak és aggódnak.

Társadalmi megbélyegzés.

Az egyedüllét megbélyegzése is szerepet játszhat abban, hogy az emberek hogyan viszonyulnak a magányhoz. Azok számára, akik negatív hozzáállásnak voltak kitéve az egyedülléthez, vagy akik az egyedüllétet az antiszociális viselkedés vagy a társadalmi elutasítás egyik formájának tekintik, a magány a büntetés fájdalmas formájának tűnhet.

Rebecca Ratner, a Marylandi Egyetem marketingprofesszora és kutatója megállapította, hogy az emberek gyakran kerülik azokat a dolgokat, amelyeket élveznek, ha egyedül kell csinálniuk.

Ez különösen igaz, ha olyan tevékenységről van szó, amelyet mások is megfigyelhetnek, például ha egyedül mennek vacsorázni vagy moziba. Ezek az eredmények arra utalnak, hogy az egyedüllét megbélyegzése befolyásolja, hogy az emberek úgy gondolják-e, hogy élvezik az ilyen tevékenységeket. Amikor az emberek egyedül csinálnak dolgokat, jobban élvezik magukat, mint várták" - magyarázza Ratner. "Az emberek túlbecsülik a mással való együttlét előnyeit.

Azt is fontos megjegyezni, hogy a személyiségünk aspektusai, valamint az egyéni preferenciáink is szerepet játszhatnak abban, hogy mennyi egyedüllétre van szükségünk, és az mennyire lehet hasznos. Az extrovertáltak hajlamosak arra, hogy a társas élmények energiát adnak számukra, ezért a magány nagyobb kihívást jelenthet számukra. Az introvertáltak viszont energiát nyernek az egyedüllétből.

Ne gondolja azonban, hogy csak azért, mert extrovertált, nem fogja élvezni az egyedül töltött időt. Egy tanulmányban Thuy-vy Thi Nguyen szociálpszichológus megállapította, hogy az introvertáltak és az extrovertáltak valójában nem különböznek abban, hogy mennyire élvezik a magányt. A közhiedelemmel ellentétben az introvertáltak nem élvezték jobban a magányt, mint az extrovertáltak.

"Eredményeink azt sugallták, hogy azok az egyének, akik hűek maradnak döntéseikhez és meggyőződésükhöz, nagyobb valószínűséggel érdeklődnek és értéket látnak az önmagukkal való időtöltésben, annak ellenére, hogy hajlamosak a szocialitásra vagy bizonytalanságra más emberek közelében" - magyarázzák a szerzők. Nem számít, milyen személyiségtípusa van, lehetnek olyan alkalmak, amikor jól jön egy kis minőségi idő önmagára.

Egyedüllét vs. magány

A szakértők már a világjárvány előtt is figyelmeztettek a magány járványára, amely minden korosztály jólétét fenyegeti. A kutatások szerint az emberek ma több magányosságot élnek át, mint a múltban. Egy 2018-as jelentés szerint az amerikaiak fele néha magányosnak érzi magát, míg 25%-uk arról számolt be, hogy szinte mindig magányosnak érzi magát.

Rengeteg bizonyíték van arra, hogy a magányosságnak pusztító egészségügyi következményei lehetnek. Összefüggésbe hozták az emelkedett vérnyomással, a kognitív hanyatlás felgyorsulásával, a szociális szorongással és az Alzheimer-kór fokozott kockázatával. A magányosság számos negatív egészségügyi következménnyel jár, többek között a depresszió, a szorongás, az elhízás, a magas vérnyomás és a korai halálozás magasabb kockázatával.

Fontos azonban megjegyezni, hogy az egyedüllét nem egyenlő a magányossággal. Míg a magányt az elszigeteltséggel járó negatív érzések jellemzik, addig az egyedüllét a szabadság, az inspiráció és a megfiatalodás megtalálását jelenti a magányban. Újabban a kutatók elkezdték vizsgálni azt az elképzelést, hogy bizonyos mennyiségű minőségi egyedül töltött idő ugyanolyan létfontosságú lehet az érzelmi és fizikai jólét szempontjából.

Annak jelei, hogy szüksége van egy kis egyedüllétre

Nem mindig könnyű felismerni a jeleit annak, hogy szükséged lehet egy kis időre távol a többi embertől. Néhány jel, amire érdemes odafigyelni:

Rosszkedvűnek érzi magát

Könnyen ingerültté válik néha apró dolgok miatt

Elveszti az érdeklődését a másokkal való együttlét iránt

Túlterheltnek vagy túlstimuláltnak érzi magát.

koncentrációs nehézségek

Szorongani kezd, ha más emberekkel kell időt töltenie

A jó hír az, hogy még ha küzd is a fenti jelek bármelyikével, egy kis egyedüllét jelentős helyreállító hatással lehet. Egy tanulmány szerint azok az emberek, akik arról számoltak be, hogy az idejük körülbelül 11%-át egyedül töltötték, kevesebb negatív érzést tapasztaltak a későbbi igényes társas élmények során.

Hogyan töltsünk időt egyedül

Ha azon gondolkodsz, hogy egyedül tölts egy kis időt, fontos, hogy ezt olyan módon tedd, ami jótékony hatással van a mentális jólétedre. Az egyedüllét akkor a legelőnyösebb, ha önkéntes. Az is fontos, hogy úgy érezd, bármikor visszatérhetsz a társas világába.Válassz egy időpontot: Találd ki, mikor szeretnél egyedül tölteni egy kis időt. Tervezze be ezt az időt a napirendjébe, és győződjön meg róla, hogy mások tudják, hogy nem szabad megzavarniuk önt ez idő alatt.

Kapcsolja ki a közösségi médiát: Dolgozzon azon, hogy kiküszöbölje a zavaró tényezőket, különösen azokat, amelyek társadalmi összehasonlításra hívnak fel. A saját gondolataira és érdeklődési körére kell összpontosítania, nem pedig arra, hogy mások mit csinálnak. Tervezz meg valamit: Nem mindenki érzi jól magát, ha egyedül tölti az időt, ezért hasznos lehet, ha megtervezi, mit szeretne csinálni. Ez lehet egy kis kikapcsolódás, egy kedvenc hobbi felfedezése vagy egy könyv elolvasása.

Sétáljon egyet: A kutatások szerint a szabadban töltött idő jótékony hatással lehet a közérzetre.12 Ha úgy érzi, hogy a túl sok társas érintkezés miatt bezárva és fojtogatva érzi magát, akkor egy kis időt a szabadban tölthet egyedül, élvezve a környezetváltozást, ami helyreállító hatású lehet. Nincs olyan helyes mennyiségű egyedüllét, amely mindenkinek megfelel.

Gondolkodj el olyan dolgokon, amelyeket szívesen csinálna egyedül, majd kezdje el gyakorolni, hogy egyedül csinálja őket. Minden embernek más-más igénye van az egyedüllétre és a társasági időre, ezért próbáljon meg olyan egyensúlyt találni a kettő között, amely megfelel az egyedi igényeinek. Lehet, hogy egyeseknek csak néhány percre van szükségük időnként, hogy helyreállítsák a rossz hangulatot, míg másoknak hosszabb ideig tartó egyedüllétre van szükségük.

Teret teremteni az egyedüllétnek

Nem mindig könnyű időt találni az egyedüllétre. A környezetedben élők eltérő szociális igényeket támaszthatnak, és nem biztos, hogy megértik az egyedüllét iránti igényedet. A családi kötelezettségek és a szülői felelősség is megnehezítheti, hogy időt szakítson magára. Néhány lépés, amit nem tehet meg annak érdekében, hogy biztosítsa a szükséges időt:

Legyen egyértelmű: Mondja meg a környezetében lévő embereknek - legyenek azok lakótársak, családtagok vagy a partnere -, hogy szüksége van az egyedüllétre.

Legyen konkrét: Tudasd az emberekkel, hogy ez mit jelent. Mondhatja például, hogy szüksége van egy bizonyos mennyiségű megszakítás nélküli időre, hogy könyvet olvasson, tévéműsort nézzen, vagy podcastot hallgasson.

Viszonozd a szívességet: Ha az emberek hajlandóak lépéseket tenni annak érdekében, hogy neked legyen egy kis iégy rugalmas: Ha megpróbálsz időt találni magadra, amikor nem egyedül élsz, vagy másokkal élsz szoros kapcsolatban, valószínűleg rugalmasnak kell lenned, és keresned kell a lehetőségeket, hogy időt szakíts magadra.

Próbáljon meg korán kelni reggel, hogy élvezze a magára szánt nyugodt időt, mielőtt a többiek a házban ébredezni kezdenek. Ha ez nem lehetséges, akkor olyan dolgok is hasznosak lehetnek, mint például egy séta a szabadban, vagy az, hogy más családtagok vigyáznak a gyerekekre, vagy átveszik a háztartási teendőket, amíg te szünetet tartasz.

Fejleszd a megfelelő gondolkodásmódot

Ha az egyedüllét gondolatától attól tart, hogy a végén magányosnak érzi magát, a kutatások szerint hasznos lehet, ha az egyedül töltött időt magányként fogalmazza meg. Egy tanulmányban a résztvevőknek azt a feladatot adták, hogy vagy a magányosság elterjedtségéről olvassanak, vagy a magány előnyeiről szóló szöveget, vagy egy nem kapcsolódó témáról olvassanak.

Az olvasmány befejezése után a résztvevők 10 percig egyedül ültek. Mindegyik feltételben az emberek mind a negatív, mind a pozitív érzések csökkenését tapasztalták. Ezek az eredmények azt sugallják, hogy bár az egyedüllét nem mindig javítja a hangulatot, segíthet az érzelmek jobb szabályozásában. A tanulmány azt is megállapította, hogy bár a magány előnyeiről olvasó emberek nem feltétlenül tapasztaltak jobb hangulatot, de a pozitív érzések sem csökkentek ugyanúgy, mint a másik két csoportban.

Ezek az eredmények arra utalnak, hogy az egyedül töltött időhöz való hozzáállás átértékelése fontos szerepet játszhat a magányosság potenciálisan negatív hatásainak mérséklésében.

Bár az egyedüllétet néha összekeverik a magányossággal, egyértelmű, hogy az, hogy időnként van időnk magunkra, fontos a mentális egészség és a jólét szempontjából. Ha az egyedül töltött idő gondolatától unatkozik vagy kényelmetlenül érzi magát, próbáljon meg egy kis egyedül töltött idővel kezdeni, amely lehetővé teszi, hogy egy konkrét feladatra összpontosítson.

Ahogy egyre jobban élvezi a saját társaságát, rájöhet, hogy ez az egyedüllét segít megújulni és inspirálódni, amikor visszatér a társasági körébe.

#teret-teremteni-az-egyedulletnek