Fordítsuk a negatív érzelmet gyógyulási lehetőséggé


, 2021/10/16

A "konstruktív harag" kifejezés talán oximoronként hangzik, de valójában a negatív érzések pozitív módon történő felhasználásának megtanulása nagyban segítheti a gyógyulást, az előrehaladást és a felépülést.

 A konstruktív harag értéke

Például azok számára, akik poszttraumás stresszbetegséggel (PTSD) küzdenek, egy olyan, gyakran megalázó tünetekből álló csoporttal, amely egy rémisztő helyzet vagy élmény következménye, a destruktív düh gyakori érzelem, amely miatt agresszívan viselkedhetnek másokkal szemben, vagy kábítószerrel való visszaélésbe vagy önkárosításba kezdhetnek. Valójában a harag egy érvényes érzelem, amelynek nem kell mindig negatívnak és károsnak lennie. Lehetnek rossz vagy jó eredményei is, attól függően, hogyan kezeljük. Íme, miért lehet hasznos életvezetési készség a harag konstruktív felhasználásának megtanulása, és hogyan lehet ezt megtenni.

A konstruktív düh fontossága

A harag gyakran az az érzelem, amely arra késztet, hogy tudasd másokkal, mire van szükséged egy adott helyzetben. És általánosságban elmondható, hogy jó, ha kiállsz magadért. De gondolj bele! Mennyire valószínű, hogy az ordibálás, a kritizálás és a másokkal való veszekedés valóban azt fogja elérni, amit akarsz? Ha a dühöt ilyen jellegű cselekedetekbe csatornázod, a másik személy csak azt fogja hallani, hogy dühös vagy, nem pedig azt az üzenetet, amit közölni akarsz.

Az ő természetes reakciójuk az, hogy ők is dühösek lesznek, és így valószínűleg senkinek sem jut el az üzenete. Ami még rosszabb, ugyanaz a vita újra és újra megtörténhet, ugyanazzal a frusztráló eredménnyel. Ha azonban a dühét konstruktív módon használod fel, számos lehetséges előnye van. A konstruktív düh kifejezése:

Tiszteletet mutat önmagad és a konfliktusban álló személy iránt.

Lehetővé teszi, hogy úgy hallgassanak meg, ahogyan te szeretnéd, hogy meghallgassanak - mint olyasvalakit, aki figyelmes, tisztességes, és érdeklődik egy másik nézőpont iránt, nem pedig olyan személyt, aki feldúlt, kritikus, és nem hajlandó meghallgatni mások gondolatait vagy véleményét, függetlenül attól, hogy azok mennyire érvényesek.

Idővel, ahogy csiszolod azt a képességet, hogy a haragot potenciálisan romboló erőből építő erővé alakítsd át, arra számíthatsz, hogy új megértést nyersz a saját és mások érzéseiről. Ennek eredményeképpen a kapcsolatai javulhatnak és hosszabb ideig tarthatnak.

Az idő a te oldaladon áll

A harag destruktív kifejezése szinte mindig spontán módon tör ki. A pillanat hevében csapsz le, akár egy másik személyre, akár magadra. Tegyük fel, hogy az a benyomásod támadt, hogy egy kollégád a munkahelyeden igazságtalanul kritizál téged. Mielőtt kilőnél egy durva hangvételű e-mailt, vagy berontanál a munkatársad irodájába, tarts öt perc szünetet. Gondolkozz, mielőtt cselekszik: Emlékeztesd magad arra, hogy ha konfrontatív módon fejezed ki a dühödet, akkor azt destruktív módon használod, és nem valószínű, hogy azt kapod, amit remélsz - például magyarázatot (lehet, hogy van ésszerű magyarázat) vagy bocsánatkérést (amit talán megérdemel).

Vagy tegyük fel, hogy egy barátod az utolsó pillanatban lemondja a veled tervezett fontos ebédet, ráadásul nem valami különösen jó okból. Az első reakciója a düh: te már lekötötted az időpontot, készen álltál az indulásra, és alig vártad, hogy találkozhass és élvezd az étkezést. Ahelyett, hogy megnehezítenéd a barátodat, amikor elveti a terveiteket, inkább adj időt magadnak, hogy átgondold, hogyan reagálj a legjobban. Ez lehetővé teszi, hogy olyan módon fejezd ki a dühödet és a csalódottságodat, amely segíthet a sértett érzéseid gyógyításában és a barátod viselkedése által a kapcsolatotokban okozott sérelmek kijavításában.

Az egyik lehetőség például az lehet, hogy új terveket szövögetsz a barátoddal, hogy hamarosan máskor találkozzatok. Ezen a találkozón nyugodtan és kritika nélkül elmagyarázhatod, hogy az utolsó pillanatban történt lemondás felzaklatott téged, és hogy miért. A barátodnak tisztán kell hallania téged, anélkül, hogy megszégyenítve vagy elítélve érezné magát. Ily módon kifejezted a haragodat, de nem olyan módon, ami további problémákat okozhat, és a konstruktív harag körültekintő használatának köszönhetően ti ketten képesek lesztek folytatni a kapcsolatotokat úgy, hogy jobban megértitek egymást.

#a-konstruktiv-harag-erteke