Az epikureus filozófia használata a boldogság megtalálásához


, 2021/10/15

A történelem során számos felismerés született a boldogság fogalmával kapcsolatban, mind a filozófusok, mind a pszichológusok részéről. A boldogság fogalmával foglalkozó egyik nagy elmék egyike Epikurosz volt, egy görög filozófus, aki Kr. e. 341 és Kr. e. 270 között élt.

   A boldogtalanság gyógymódja

Epikurosz egyetértett más filozófusokkal abban, hogy a boldogság a végső emberi törekvésünk, de ő valami egészen mást javasolt, mint amit mások javasoltak, hogy ez hogyan nézhet ki a döntéshozatalunkban és a viselkedésünkben. Sok filozófus azt javasolta, hogy az öröm és a boldogság megtapasztalása azt jelenti, hogy engedjük meg magunknak, hogy a dolgokat túlzásba vigyük és élvezzük. Epikurosz ezzel szemben azt javasolta, hogy az öröm az egyszerű életben rejlik.

Az epikureus életmód

A nyugalom megtapasztalása érdekében Epikurosz azt javasolta, hogy keressük a világ működésének ismeretét, és korlátozzuk vágyainkat. Számára az örömöt olyan dolgokon keresztül lehetett elérni, mint például:

Tudás

Barátság

Közösség

Erényes életet élni

mértékletes életet élni

Mértékletesség mindenben

Tartózkodás a testi vágyaktól

A mértékletes életmód kifejezés, mint a mértékletes életmód, enyhe vagy szerény stílust jelent. Tehát, bár ő azt sugallta, hogy az élvezetek keresése motivál bennünket, Epikurosznak egészen más elképzelése volt arról, hogy ez hogyan néz ki a mindennapi életben. Epikurosz szemléletét és tanítását "derűs hedonizmusnak" nevezik.

A hedonizmus kifejezés a filozófiában arra az elképzelésre utal, hogy az élvezet az emberiség legfontosabb törekvése és minden jó forrása.

Azokat az embereket tekintik hedonistáknak, akik életcéljuknak tekintik a maximális élvezet megtapasztalását. Döntéseiket és viselkedésüket mind az élvezet megtapasztalásának vágya motiválja.

Epikurosz hitvallása

Epikurosz gondolatokat vallott az élvezetekről, a vágyakról, az életmódról és még sok másról, amikor a boldogság eléréséről volt szó.

Boldogság. Epikurosz három állapotot tartott a boldogság fogalmának.

A boldogság tényezői

Nyugalom

Félelemtől való mentesség (ataraxia)

A testi fájdalom hiánya (aponia)

A tényezőknek ez a kombinációja az, ami végső soron lehetővé tenné az emberek számára, hogy a boldogságot a legmagasabb szinten tapasztalják meg. Bár lehetetlennek tűnhet elérni vagy fenntartani, vannak emberek, akik az epikureus hitet követik, és a boldogságnak ezt a szintjét igyekeznek megtapasztalni az életükben. Van egy tényező, amely Epikurosz szerint képes elpusztítani az örömöt, ez pedig a jövőnkkel kapcsolatos aggodalom.

Bár ő azt sugallta, hogy ennek inkább az istenektől vagy a haláltól való félelemtől való félelemmel van összefüggésben, a gondolatot, hogy a jövőnkkel kapcsolatban bármitől is félnénk, az öröm, a nyugalom és a boldogság megtapasztalásának akadályának tekintette.

Öröm és fájdalom

Epikurosz kétféle élvezetet azonosított - a mozgó és a statikus élvezetet -, és az élvezet és a fájdalom két területét írta le - a fizikai és a mentális élvezetet.

A mozgó élvezet arra utal, hogy aktívan részt veszünk egy vágy kielégítésének folyamatában. Erre példa lehet az étel elfogyasztása, amikor éhesnek érezzük magunkat. Ezekben a pillanatokban cselekvést végzünk az élvezetnek szánt célunk felé.

Az öröm másik típusa, a statikus öröm, arra az élményre utal, amit akkor élünk át, amikor a vágyunk már teljesült. Az étkezés példáját használva, amikor éhesek vagyunk, a statikus öröm az lenne, amit akkor érzünk, amikor már ettünk. A jóllakottság érzésének kielégülése, és az, hogy többé nem vagyunk rászorulva (éhesek), statikus öröm lenne.

Epikurosz azt javasolta, hogy a statikus élvezetek a gyönyörök előnyben részesített formái. A fizikai örömöknek és fájdalmaknak - javasolta - a jelenhez van közük. A mentális örömök és fájdalmak a múlttal és a jövővel kapcsolatosak. Példaként említhetjük a múltbeli események vagy élmények pozitív emlékeit, amelyek örömöt vagy élvezetet okoznak nekünk, vagy éppen ellenkezőleg, a múltunk kellemetlen emlékeit, amelyek fájdalmat okoznak nekünk. Amikor a jövőbe tekintünk, érezhetünk reményt vagy félelmet, és vagy örömöt, vagy fájdalmat tapasztalhatunk az eljövendővel kapcsolatban.

Vágyak

Epikurosz háromféle vágyat azonosított: Természetes és szükséges vágyakat: Ezekre olyan dolgok lehetnek példák, mint az élelem és a menedék. Ezeket a dolgokat könnyebb kielégíteni, és nehéz vagy lehetetlen kiiktatni az életünkből.

Természetes és nem szükségszerű vágyak: Ez olyan dolgokra utal, mint az ínyenc ételek és a luxuscikkek. Ezek olyan dolgokat képviselnek, amelyeket nehezebb kielégíteni, és valószínűleg a beteljesületlen vágyak miatt végül fájdalmat okoznak nekünk. Epikurosz azt javasolta, hogy a nyugalom keresése érdekében a legjobb, ha minimalizáljuk, vagy teljesen kiiktatjuk az ilyen típusú vágyakat.

Hiú és üres vágyak: Ilyenek például a hatalom, a státusz, a gazdagság vagy a hírnév. Ezeket a dolgokat nehéz megszerezni vagy elérni, és kevésbé valószínű, hogy kielégülnek. Azt állítja, hogy mivel ezeknek a vágyaknak nincs határa, soha nem tudnak teljes mértékben kielégíteni vagy örömet okozni. Ezért nem vagyunk motiváltak arra, hogy teljesítsük ezeket a vágyakat, hogy segítsük magunkat a nagyobb boldogság és öröm elérésében.

Barátság

Epikurosz hangsúlyozta a barátság fontosságát. Sőt, azt sugallta, hogy a barátság az egyik legnagyobb eszköz az öröm megszerzéséhez. Epikurosz úgy vélte, hogy a barátokkal való kapcsolat biztonságérzetet nyújt, míg a kapcsolat hiánya elszigeteltséghez, kétségbeeséshez és veszélyhez vezethet. Bár modern kultúránk hajlamos az individualista életmód eszméjét hangsúlyozni, ahol az önmagunkba zártságot és a másokra való ráhagyatkozást erősségnek tekinthetjük, az epikureusok szerint az erő a másokkal való kapcsolatban és barátságban rejlik.

A bátorság Epikurosz számára is nagyra becsült erény volt. A barátsággal kapcsolatban még azt is javasolta, hogy az ember legyen elég bátor ahhoz, hogy életét adja barátaiért.

A boldogtalanság gyógymódja

Epikurosz megalkotta a boldogtalanság négy részből álló gyógymódjának nevezett gyógymódot. A "tetrafarmakosz" kifejezés négyrészes gyógymódot vagy négyrészes orvosságot jelent. Ez a kifejezés eredetileg orvosi ellenszert vagy gyógyító főzetet jelentett, amelyet a betegség gyógyítására kell bevenni.

Epikurosz követői, az úgynevezett epikureusok szerint ez egy olyan kellemetlen érzések, mint a félelem, a szorongás vagy a kétségbeesés leküzdésére szolgáló formula.

4 részből álló boldogtalanság-kúra

Istentől nem kell félni

A halál miatt nem kell aggódni

Könnyű megszerezni a jó dolgokat az életben

Könnyű elviselni a szörnyű dolgokat

Epikurosz nem azt sugallja, hogy a fájdalom teljesen elkerülhető. Azt sugallja azonban, hogy a fájdalmat el lehet viselni, sőt törekedhetünk a boldogság megtapasztalására, miközben érzelmi vagy fizikai fájdalmakkal küzdünk. Epikurosz így fogalmazott: "Meditálj ezeken és a velük kapcsolatosakon éjjel és nappal, egyedül és egy hozzád hasonlóval, és soha nem leszel rosszul megzavarva, akár ébren vagy álmodsz".

Hangsúlyozza, hogy ezekre a kijelentésekre összpontosítva megkérdőjelezhetjük a félelmeket, átkeretezhetjük a gondolatokat, és új perspektívát nyerhetünk, hogy továbbra is a boldogságot és a nyugalmat keressük. Epikurosz azt is kijelentette, hogy ezt a meditációt hasonlóan gondolkodó emberekkel kell végezni.

Alkalmazások a modern életben

Az élet bizonytalan, és végső soron nem kerülhetjük el a fájdalmat vagy a sebezhetőséget. A fájdalommal és a sebezhetőséggel emberi tapasztalataink részeként fogunk találkozni. A pozitív élet és a béke, a boldogság és a nyugalom érzésének fenntartására való törekvés továbbra is vezérlő vágy lehet, miközben élettapasztalatainkon keresztül haladunk.

Bár az epikureus filozófia azt sugallja, hogy az élet célja a boldogság, azt is elismeri, hogy az élvezet néha fájdalomhoz vezethet, és hogy néha a fájdalomra szükség van a boldogság eléréséhez. Annak érdekében, hogy pozitívabban éljünk, az epikureus hitet beépíthetjük életmódunkba és személyes döntéseinkbe. Az Epikurosz által a maga idejében leírt és felvázolt eszmék közül az egyik közös áthallás a személyes választás.

Nem mindig tudjuk elkerülni a fájdalmat és a félelem érzését, de esetleg azt sugallja, hogy választhatjuk (vagy dönthetünk úgy, hogy nem maradunk a fájdalomban és a félelemben). Ez azt jelentheti, hogy lomtalanítjuk a lakókörnyezetünket a tárgyaktól, megszabadulunk az elvárásoktól, nem kötjük a boldogságot olyan dolgokhoz, mint a státusz, a gazdagság vagy a hírnév, és átformáljuk korlátozó hiedelmeinket.

Minimalizmus

Amit akkoriban egyesek nyugodt és mértékletes életmódnak nevezhettek, azt a modern korban talán inkább minimalizmus néven ismerik. A minimalizmus azt sugallja, hogy ha kevesebbel élünk, nagyobb békét és szabadságot tapasztalhatunk. Ahogy Epikurosz javasolta, a felesleges dolgoktól való megszabadulás nagyobb félelemmentességet, aggodalomtól, depressziótól vagy megbánástól való megszabadulást és elvárásoktól való megszabadulást tesz lehetővé.

Ahogy a minimalisták, Joshua Fields Milburn és Ryan Nicodemus leírják: "A minimalizmus egy eszköz arra, hogy megszabadulj az élet feleslegétől, hogy a fontos dolgokra koncentrálj - így megtalálhatod a boldogságot, a beteljesülést és a szabadságot". Ahogy Epikurosz javasolta, a boldogság egyik eleme az "ataraxia", ami a félelemtől vagy aggodalomtól való mentességet jelenti. Azt javasolja, hogy a boldogsághoz el kell fordulnunk a külső dolgoktól. A minimalista életmód példát kínál arra, hogy miként nézhet ki az epikureus életmód a mai korban.

Személyes pénzügyek

Az epikureus filozófia a pénzügyi életre is alkalmazható. Mivel ez a filozófia azt hangsúlyozza, hogy a boldogság gyakran az egyszerű örömökből fakad, lehetséges, hogy sok pénzköltés nélkül is örömöt találjunk a dolgokban. Az epikureus szemlélet szerint valami, ami élvezetes, valójában kevésbé élvezhetővé válhat, ha jelentős költségekkel jár. Például élvezheted egy vadonatúj luxus terepjáró vezetését, de a hozzá kapcsolódó magas árcédula végül kiolthatja az öröm nagy részét.

Az epikureus megközelítéssel ahelyett, hogy a drága anyagi javak megszerzésére összpontosítanád az erőfeszítéseidet, inkább nagyobb örömöt és boldogságot találnál azáltal, hogy: A dolgok mértékkel történő élvezete

szerényen élsz a lehetőségeidhez mérten

Élvezd azokat a dolgokat és élményeket, amelyek a legfontosabbak számodra.

Pénzt takarít meg a nyugdíjas évekre, hogy segítsen kezelni a jövőre vonatkozó félelmeit.

Gondolatok átformálása

Amikor valaki megkérdezi tőlünk, hogy "Milyen a boldogság?", könnyen előfordulhat, hogy a fejünkben megjelenik egy kép az anyagi forrásokról, egy bizonyos megjelenésről, bizonyos tárgyakról, például autóról vagy lakásról, nyaralásról, barátainkkal vagy családunkkal töltött időről, egy bizonyos karrierről stb. Ahogy az életünk során haladunk előre, a világunk megértését úgy szerezzük meg, hogy megfigyeléseket teszünk, és jelentést tulajdonítunk annak, amit megfigyelünk.

A boldogságról alkotott képünk egy része tárgyakhoz, emberekhez és körülményekhez kapcsolódik - olyan külső dolgokhoz, amelyek bármelyik pillanatban megváltozhatnak, fájdalmat okozhatnak nekünk, vagy többre vágyunk. Ahhoz, hogy az élet epikureus megközelítését elfogadjuk, nemcsak a fizikai terünket kellene rendbe tennünk, hanem azzal is foglalkoznunk kellene, ami az elménkben történik, megkérdőjelezve a boldogságról meglévő hiedelmeket, hogy mit jelent boldognak lenni, és hogyan törekszünk a boldogság elérésére a döntéseink és viselkedésünk révén.

Találjuk meg és összpontosítsunk a pozitívumokra. Vegyünk figyelembe néhányat az alábbi, pozitívabb életmódra vonatkozó tippek közül, amelyeket Steve Mueller, a Planet of Success nevű motivációs oldal szerzője és alapítója írt:

Fedezd fel a pozitívumot a negatív helyzetekben

Szabadítsd meg az életedet a negativitás forrásaitól

Gyakorold a hálát

ápolj pozitív környezetet

Pozitív testtartás

Használj pozitív megerősítéseket

Gyakorold a tudatosságot és a meditációt

Lassítsd le a dolgokat

Szembesülj a negatív gondolatokkal

Tanuld meg kezelni a kritikát

Vezess pozitív naplót

Számos módja van annak, hogy elkezdjünk egy optimistább, reményteljesebb gondolkodásmódot és létet gyakorolni. Ahogy végiggondolod a saját boldogságforrásaidat, a saját értékeidet és az adott erősségeidet, amelyek segítenek a vágyaid és szükségleteid teljesítésében, egyedi módokat találhatsz arra, hogy kifejezd a pozitivitást az életedben.

Tartsd meg a kiegyensúlyozott perspektívát. Miközben leltárt készítesz a boldogsággal kapcsolatos személyes meggyőződéseidről, és arról, hogy ezek hogyan viszonyulnak az Epikurosz boldogságról vallott nézeteidhez, érdekes lehet elgondolkodni néhány olyan gondolaton és idézeten, amelyeket gyakran Epikuroszhoz kapcsolnak. Lehet, hogy ezeket már hallotta vagy olvasta korábban, de mindenképpen személyes gondolkodásra késztethetnek a kiegyensúlyozott életvitelről:

"Ne rontsd el azt, amid van, azzal, hogy azt kívánod, amid nincs; emlékezz arra, hogy amid most van, az egykor azok közé tartozott, amikben csak reménykedtél".

"Aki nem elégszik meg a kevéssel, az megelégszik a semmivel."

"Az egész életen át tartó boldogság biztosításának eszközei közül messze a legfontosabb a barátok megszerzése."

"Nem úgy fejleszted a bátorságodat, hogy minden nap boldog vagy a kapcsolataidban. Azzal fejleszted, hogy túléled a nehéz időket és kihívást jelentenek a viszontagságok."

"Ezért kell törekednünk azokra a dolgokra, amelyek a boldogsághoz vezetnek, látva, hogy amikor a boldogság jelen van, mindenünk megvan; amikor viszont hiányzik, mindent megteszünk, hogy birtokba vegyük."

"Legyetek mértékletesek, hogy bőségesen megízlelhessétek az élet örömeit."

Talán kissé irreálisnak tűnhet azt gondolni, hogy valaha is állandóan boldogok lehetünk, tekintve a kihívásokat és kalandokat, amelyeket az élet az utunkba sodorhat. Azonban törekedhetünk arra, hogy keressük az örömöt és a kényelmet, különösen akkor, amikor kihívásokkal kell szembenéznünk. Keressünk olyan információ- és inspirációs forrásokat, amelyek hozzánk, a hitünkhöz, a vágyainkhoz és a célunkhoz szólnak.

Engedd meg magadnak a lehetőséget, hogy felfedezd, mit jelent számodra a boldogság, és hogyan érheted el azt az életedben. Szánjon időt arra, hogy megvizsgálja, mit tehetne másképp az életében nap mint nap, ami lehetővé tenné, hogy nagyobb boldogságot és szabadságot éljen meg. Találj valamit, ami működik neked, akár Epikurosz elképzeléseit használod a boldogság megtalálására, akár más stratégiát találsz. .

#a-boldogtalansag-gyogymodja