6 lépés a sikerhez az életben


, 2021/10/15

Sokféle taktika létezik arra, hogyan lehetünk sikeresek az életben, de az te számára legjobban működő stratégia attól függhet, hogy te hogyan látod magad a sikert. Gyakran úgy gondolunk rá, hogy jól teljesítünk a munkában vagy magas fizetést keresünk.

Hogyan definiáljuk a sikert

Bár a szakmai eredmények a kirakós egyik darabja lehetnek, ez az élet számos más fontos területét kihagyja. A család, a romantikus kapcsolatok, a tanulmányok és a sport csak néhány olyan terület, ahol az emberek sikerre törekedhetnek. A siker egyéni definíciója eltérő lehet, de sokan talán úgy határozzák meg, hogy a siker az, ha valaki kiteljesedik, boldog, biztonságban van, egészséges és szeretett.

Az a képesség, hogy elérjük céljainkat az életben, bármilyenek is legyenek ezek a célok. Mit tehetsz tehát azért, hogy növeld az esélyeidet arra, hogy elérd ezeket a dolgokat? Melyek a sikeres emberek szokásai? Nincs egyetlen helyes út a sikerhez. Ami neked beválik, az másnak nem biztos, hogy beválik. Lehet, hogy nem létezik az összetevők tökéletes kombinációja, amely garantálná a sikert, de van néhány olyan alapvető lépés, amelyet követhetsz, és amely javíthatja az esélyeidet arra, hogy sikeres legyél az életben, a szerelemben, a munkában vagy bármiben, ami történetesen fontos számodra.

Építsd fel a növekedési gondolkodásmódot

Carol Dweck pszichológus kutatásai szerint két alapvető gondolkodásmód létezik, amelyek befolyásolják, hogy az emberek hogyan gondolkodnak önmagukról és a képességeikről: a fixált gondolkodásmód és a növekedési gondolkodásmód. A fix gondolkodásmóddal rendelkező emberek úgy vélik, hogy az olyan dolgok, mint például az intelligencia, statikusak és megváltoztathatatlanok. A fix gondolkodásmóddal rendelkezők úgy vélik, hogy a siker nem a kemény munka eredménye - az egyszerűen a veleszületett tehetség következménye.

Mivel úgy gondolják, hogy az ilyen tehetségek vagy velük születnek, vagy nélkülük, hajlamosak könnyebben feladni a kihívások előtt. Feladják, ha a dolgok nem mennek könnyen, mert úgy gondolják, hogy nincs meg bennük a kiválósághoz szükséges veleszületett képesség. A növekedési gondolkodásmóddal rendelkezők ezzel szemben úgy érzik, hogy erőfeszítéssel képesek változni, fejlődni és tanulni.

Azok az emberek, akik hisznek abban, hogy képesek a növekedésre, nagyobb valószínűséggel érnek el sikereket. Amikor a dolgok nehezebbé válnak, keresik a módját, hogyan fejleszthetik képességeiket, és tovább dolgoznak a sikerért. A növekedési gondolkodásmóddal rendelkező emberek úgy vélik, hogy ők irányítják az életüket, míg a rögzült gondolkodásmóddal rendelkezők úgy vélik, hogy a dolgok nincsenek az irányításuk alatt.

Mit tehetsz a növekedési gondolkodásmód kialakításáért?

Higgy abban, hogy az erőfeszítéseid számítanak. Ahelyett, hogy azt gondolnák, hogy képességeik rögzültek vagy megrekedtek, a növekedési gondolkodásmóddal rendelkező emberek hisznek abban, hogy az erőfeszítés és a kemény munka értelmes növekedéshez vezethet. Tanulj új készségeket. Amikor kihívással szembesülnek, keresik a módját, hogyan fejleszthetik azokat a tudást és készségeket, amelyekre szükségük van a leküzdéshez és a győzelemhez.

A kudarcokat tanulási tapasztalatnak tekintik. A növekedési gondolkodásmóddal rendelkező emberek nem hisznek abban, hogy a kudarc a képességeiket tükrözi. Ehelyett értékes tapasztalatforrásként tekintenek rá, amelyből tanulhatnak és fejlődhetnek. "Ez nem működött" - gondolhatják -, "ezért ezúttal valami mással próbálkozom".

Javítsd az érzelmi intelligenciádat

Az általános intelligenciáról régóta úgy tartják, hogy az élet különböző területein a sikerhez hozzájáruló egyik tényező, de egyes szakértők szerint az érzelmi intelligencia valójában még ennél is többet számíthat. Az érzelmi intelligencia az érzelmek megértésének, felhasználásának és az érzelmekkel való érvelésnek a képességére utal. Az érzelmileg intelligens emberek nemcsak a saját érzelmeiket, hanem másokét is képesek megérteni.

Az érzelmi intelligencia fejlesztése:

Fordíts figyelmet a saját érzelmeidre. Koncentrálj arra, hogy azonosítsd, mit érzel, és mi okozza ezeket az érzéseket. Kezeld az érzelmeid. Lépj hátra, és próbáld meg elfogulatlan szemmel nézni a dolgokat. Kerüld az érzelmei elfojtását, keress egészséges és megfelelő módokat arra, hogy miként kezeld az érzéseid. Hallgass meg másokat. Ez nemcsak azt jelenti, hogy meghallgatod, amit mondanak, hanem azt is, hogy figyelsz a nem verbális jelekre és a testbeszédre.

Fejleszd a mentális keménységet

A mentális szívósság arra a rugalmasságra utal, hogy az akadályok ellenére is képes vagy folytatni a próbálkozást. Azok az emberek, akik rendelkeznek ezzel a mentális erővel, a kihívásokat lehetőségként látják. Emellett úgy érzik, hogy ők irányítják a saját sorsukat, bíznak a sikerhez szükséges képességeikben, és elkötelezettek amellett, hogy befejezzék, amit elkezdenek.

Mit tehetsz azért, hogy javítsd a mentális erődet, és növeld az esélyeidet arra, hogy sikeres legyél az életben? Higgy magadban. Vágja ki a negatív önbeszédet, és keresd meg a módját, hogy pozitív és önbizalmat adó maradj. Próbálkozz tovább. Még akkor is, ha a dolgok lehetetlennek tűnnek, vagy a kudarcok visszatartanak, összpontosíts arra, hogyan fejlesztheted a képességeid, és küzdj tovább.

A sikeres emberek egyik legfontosabb szokása, hogy a kudarcokat vagy kudarcokat mindig tanulási lehetőségnek tekintik. Tűzz ki célokat. A mentálisan kemény emberek tudják, hogy az eredmények eléréséhez elérhető célokkal kell kezdeniük. Ezeket a célokat nem feltétlenül könnyű elérni, de ha van valami, amit megcélozhatsz, jobban tudsz majd előrehaladni és legyőzni az akadályokat.

Keress támogatást. Egyedül csinálni a dolgokat nehéz lehet, de ha van egy erős támogató rendszer, az megkönnyítheti a dolgokat. Mentorok, barátok, munkatársak és családtagok szurkolhatnaknked, amikor a dolgok nehezebbé válnak, és még tanácsot és segítséget is adhatnak, ami segíthet a siker esélyeinek növelésében.

Erősítsd az akaraterődet

Egy hosszan tartó longitudinális vizsgálatban pszichológusok olyan gyerekek egy csoportját követték nyomon, akiket tanáraik magas intelligenciájúnak minősítettek. Miközben összehasonlították, hogy ezek az alanyok hogyan boldogultak gyermekkorukban és felnőttkorukban, a kutatók megállapították, hogy azok, akik végül a legsikeresebbek voltak az életben, osztoztak néhány kulcsfontosságú tulajdonságban, köztük a kitartásban és az akaraterőben.

Ezek a jellemzők általában az egyén általános személyiségének részét képezik, de ezeken is lehet javítani. A késleltetett kielégülés, a kihívásokkal szembeni kitartás megtanulása és a kemény munka jutalmának kivárása gyakran az életben való siker kulcsa lehet. Az akaraterő javítására többek között a következő stratégiákat alkalmazhatod:

Elterelés. Ha például fogyni próbálsz, de nehezen tartod távol magát kedvenc nassolnivalóidtól, a gyenge pillanatokban való figyelemelterelés hatékony módja lehet annak, hogy ne engedj a kísértésnek.

Gyakorlás. Az akaraterőt ki lehet építeni, de időbe és erőfeszítésbe kerül. Kezd azzal, hogy olyan kis célokat tűzöl ki, amelyek eléréséhez akaraterőre van szükség, mint például a cukros rágcsálnivalók elkerülése. Amint kialakítod azt a képességét, hogy az akaraterőjdet az ilyen kis célok eléréséhez használod, rájöhetsz, hogy az akaraterőd sokkal nagyobb célok elérésekor is erősebb lesz.

Az intrinzik motivációkra való összpontosítás

Mi az, ami a leginkább motivál téged? Úgy találod, hogy a külső jutalmak ígérete tart a céljai elérésében, vagy a személyesebb, belső motivációk azok, amelyek inspirálnak ? Bár az olyan külső jutalmak, mint a pénz, a díjak és a dicséret hasznosak lehetnek, sokan úgy találják, hogy akkor motiválódnak a legjobban, ha személyes elégedettségükért tesznek dolgokat.

Ha azért teszel dolgokat, mert élvezed őket, mert értelmesnek találod őket, vagy mert élvezed, hogy látod a munkád hatását, akkor a belső motivációk hajtanak. A kutatások kimutatták, hogy bár az ösztönzők bizonyos típusú teljesítményt jobban megjósolnak, az intrinzik motivátorok általában jobban megjósolják a teljesítmény minőségét. Míg gyakran a külső motivátorok indítják el az embereket, a belső motivátorok azok, amelyek beindulnak és fenntartják az embereket, hogy fenntartsák ezeket az új viselkedési formákat.

Mit tehetsz a belső motivációd erősítése érdekében?

Állíts kihívást önmagadnak. Egy olyan cél követése, amely elérhető, de nem feltétlenül könnyű, nagyszerű módja a sikerre való motiváció növelésének. A kihívások fenntarthatják az érdeklődést egy feladat iránt, javíthatják az önbecsülését, és visszajelzést adhatnak azokról a területekről, amelyeken fejlődhetsz. Ha olyan feladatot választasz, amely egy kis kihívást jelent, az segít motiválni, hogy belevágj - izgalmas érzés!

Maradj kíváncsi. Keress olyan dolgokat, amelyek felkeltik a figyelmed, és amelyekről szeretnél többet megtudni. Vedd át az irányítást. Nehéz lehet intrinzikálisan motiváltnak maradni egy cél elérésére, ha úgy érzed, hogy nincs valódi befolyása az eredményre. Keresd azokat a lehetőségeket, amelyekkel aktív szerepet vállalhatsz. Ne félj a versenytől. Lehet, hogy mások is megpróbálják elérni ugyanazokat a célokat, mint te, de ez nem jelenti azt, hogy fel kellene adnod. Ne hasonlítsd össze a fejlődésedet vagy utadat senki máséval. Nézhetsz másokra motivációért és inspirációért, de ne feledd, hogy mindannyiunk útja más és más.

A nagy potenciálhoz kapcsolódó tulajdonságok ápolása

A pszichológusok már régóta próbálnak bizonyos vonásokat vagy személyiségjegyeket összekapcsolni az életben és a munkában elért sikerekkel. A Myers-Briggs Típusmutató (MBTI) az egyik széles körben használt értékelés, amelyet a vállalatok gyakran használnak az álláspályázatok szűrésére. A kutatások azonban gyakran nem bizonyítják, hogy az MBTI valóban korrelál a teljesítménnyel.

Néhány újabb kutatás szerint vannak bizonyos tulajdonságok, amelyek általában következetesen kapcsolódnak a sikerhez. Ian MacRae és Adrian Furnham kutatók hat kulcsfontosságú tulajdonságot azonosítottak, amelyek szerepet játszhatnak abban, hogy az emberek mennyire jól teljesítenek a munkahelyükön.8 Megjegyzik azonban, hogy ezeknek a tulajdonságoknak vannak optimális szintjei. A túl kevés ilyen tulajdonság akadályozhatja a sikert, de a túl sok is.

Ha megpróbálod megtanulni, hogyan lehetsz sikeres az életben, fontold meg, mit tehetsz azért, hogy ápold ezeket a kulcsfontosságú tulajdonságokat:

Lelkiismeretesség: A lelkiismeretes emberek mérlegelik tetteik hatásait. Azt is figyelembe veszik, hogy mások hogyan reagálnak és hogyan éreznek. Ezt a tulajdonságot a következőkkel ápolhatod:

Gondolkodik a cselekedetek következményein

Figyelembe veszik mások nézőpontját

A kétértelműség elfogadása

Az élet tele van olyan helyzetekkel, amelyek nem mindig egyértelműek. A nagy sikerélményű emberek jobban el tudják fogadni ezt a kétértelműséget. Ahelyett, hogy merevek és rugalmatlanok lennének, készek alkalmazkodni, amikor váratlan helyzetek érik őket. A kétértelműség elfogadását az alábbiak révén tanulhatja meg:

Megkérdőjelezi a nézőpontjait, és a sajátjától eltérő véleményeket és ötleteket is figyelembe vesz.

Nem fél az ismeretlentől

Hajlandónak lenni a változásra

A sokszínűség megbecsülése

Képes az alkalmazkodásra

A kétértelműség elfogadásán túl a siker gyakran a változásokhoz való gyors alkalmazkodás képességén múlik. Ezt az alkalmazkodási képességet a következőkkel ápolhatja:

A nehéz helyzetek átformálása, hogy a tanulás és a fejlődés lehetőségét lássa bennük, ne pedig egyszerű akadályokat, amelyeket át kell élnie.

Nyitottság a változásra; amikor a tervek vagy a helyzetek megváltoznak, lépjen hátrébb, és keresse meg, hogyan lehet megbirkózni a változásokkal.

Versenyképesség: A sikeres emberek képesek a versengést motivációként felhasználni, de elkerülik, hogy a féltékenység áldozatává váljanak. Az egészséges versenyszellem ápolása a következőkkel lehetséges:

A saját fejlődésére összpontosít; ahelyett, hogy azon aggódna, hogy ki a legjobb valamiben, inkább figyeljen a fejlődésére.

Örülj, ha másoknak sikerül

Egyes személyiségjegyek és típusok jobban megfelelnek bizonyos munkakörökhöz, mint mások. Egyetlen személyiségjegy sem garantálja azonban a sikert, és az sem, ha valaki alacsonyan van az adott tulajdonságban, nem ítéltetik kudarcra. Bár a vélemények eltérnek abban, hogy a személyiség mennyire változtatható, néhány ilyen nagy potenciállal rendelkező tulajdonság ápolása segíthet olyan készségek kifejlesztésében, amelyek az élet számos területén jól szolgálhatnak téged..

Nincs egyetlen mércéje a sikernek, és természetesen nincs egyetlen válasz arra, hogyan lehetsz sikeres az életben. Mégis, a sikeres emberek néhány szokását megvizsgálva új taktikákat és stratégiákat tanulhatsz, amelyeket a saját mindennapi életedben is alkalmazhatsz. Műveld és ápold ezeket a képességeket, és idővel rájöhetsz, hogy jobban el tudod érni a céljaidat, és eléred a kívánt sikert az életedben.

#hogyan-definialjuk-a-sikert