5 dolog amit megtehetsz ha értéktelennek érzed magad


, 2021/10/14

Az értéktelenség érzése gyakran jár együtt a reménytelenség és a jelentéktelenség érzésével. Az ilyen érzések gyakran a depresszió gyakori tünetei, de olyan dolgok miatt is kialakulhatnak, mint az alacsony önbecsülés, elhanyagolás, bántalmazás, trauma vagy olyan nehéz helyzetek, amelyek veszélyeztetik az ember önérzetét.

Az értéktelenség érzése

Az értéktelenség érzése jelentős szorongást okozhat, és megnehezítheti a mindennapi életben való normális működést. Nehéz lehet motiváltnak éreznie magát a céljai elérésére, ha úgy érzi, hogy semmi, amit tesz, nem helyes, vagy hogy egyik erőfeszítése sem vezet eredményre. Emiatt fontos, hogy megtaláljuk a módját, hogyan kezeljük ezeket a nehéz érzéseket, és szükség esetén segítséget kérjünk.

Miért érezheti magát értéktelennek?

Az értéktelenség érzését számos különböző tényező okozhatja. A neveltetés, a szociális tapasztalatok, a magyarázó stílus, a stresszes események és a mentális egészségi állapotok mind szerepet játszhatnak. Néhány ok, amiért ilyen érzésekkel küzdhet, a következők lehetnek:

Gyermekkori trauma

Lehet, hogy olyan negatív gyermekkori élményeid voltak, amelyek maradandó nyomot hagytak benned. A gyermekkori elhanyagolás, bántalmazás és rossz bánásmód mind szerepet játszhat az értéktelenség érzésének kialakulásában. Azok a gyermekek, akiket bántalmaztak, vagy akiket a szülők vagy más gondozók gyakran kritizálnak, ezeket a jelentéktelenség érzéseket felnőttkorukra is magukkal vihetik. Kutatások kimutatták, hogy ezek a korai interperszonális traumák kapcsolatban állnak a későbbi értéktelenség érzésével.

A negatív eseményeket a saját hibádnak tekinted

Előfordulhat, hogy a negatív eseményeket a saját tetteidnek vagy tulajdonságaidnak tulajdonítod. Azok az emberek, akik hajlamosak a negatív eseményeket belső okoknak tulajdonítani, nagyobb valószínűséggel tapasztalhatják a depresszió tüneteit, beleértve az értéktelenséget is.

Korábbi kritika

Lehet, hogy a múltban mások kritizáltak. Azok a negatív tapasztalatok, amelyek során az embert lealacsonyították, vagy mások kritikájával szembesítették, szintén azt az érzést kelthetik az emberekben, hogy értéktelenek.

Nehézségek a stressz kezelésében

Előfordulhat, hogy nehezen birkózik meg a stresszel. Mind az akut, mind a krónikus stressz megviselheti az ember önértékelését. Lehet, hogy értéktelennek érzi magát, miután komoly kudarcot élt át, például pénzügyi problémákat, válást vagy munkahely elvesztését.

A mentális egészségi állapot jele

Lehet, hogy mentális egészségi állapotod van. A hangulatzavarokat, például a depressziót gyakran olyan tünetek jellemzik, mint a szégyenérzet, a bűntudat, a reménytelenség és az értéktelenség. Az ilyen tünetek szorongást okoznak, és megnehezítik a szokásos napi feladatok elvégzését.

Mit tehetsz.

Ha az értéktelenség érzését tapasztaljod, vannak apró, megvalósítható lépések, amelyeket megtehetsz, és amelyek segíthetnek abban, hogy elkezd jobban érezni magad. Íme néhány ötlet, amely segíthet.

Beszélj kedvesen önmagadhoz

Azok az emberek, akik értéktelennek érzik magukat, gyakran negatív gondolkodásba és önbeszédbe bonyolódnak. Lehet, hogy eleinte kihívást jelenthet, de összpontosíts arra, hogy kedvesen bánj önmagaddal. Ha észreveszed a negatív önbeszédet, keresd meg, hogyan tudod ezeket a gondolatokat pozitívabbá vagy reálisabbá alakítani. Ahelyett, hogy például azt gondolnád, hogy "Sosem leszek képes rá", mondhatnád például, hogy "Minden nap megtehetek apró dolgokat, hogy fejlődjek".

Figyelj arra, hogy mikor csap le az értéktelenség

Néha ezek a negatív érzések bizonyos helyzetekre, gondolatokra, tapasztalatokra vagy akár emberekre reagálva merülnek fel. Kezd el észrevenni, hogy mikor törnek elő ezek az érzések, mi történik, amikor előjönnek, és milyen típusú gondolatok járulhatnak hozzá. Ez az egyik módja annak, hogy segíts leküzdeni a negatív ruminációt, amely az alkalmatlanság érzését táplálja.

Vezess hálanaplót

Az értéktelenség bekúszhat, amikor azon kapod magad, hogy a saját életedet kedvezőtlenül hasonlítod össze mások életével. Ahelyett, hogy abba a csapdába esnél, hogy csak azokat a dolgokat nézed, amelyekben úgy tűnik, hogy hiányt szenvedsz, fontold meg egy hálanapló vezetését, amelyben minden nap egy kis időt töltesz azzal, hogy elgondolkodsz azokon a dolgokon, amelyekért hálás vagy. A gondolataid ilyen módon történő újrafókuszálása segíthet megvédeni téged az összehasonlítás és az irigység negatív hatásaitól.

Tégy valamit valaki másért

Néha, amikor értéktelennek érzed magad, segíthet, ha a figyelmedet magadon kívül másra összpontosítod. Kutatások kimutatták, hogy az olyan proszociális tevékenységek, mint a közösségért végzett önkéntes munka vagy a rászorulók segítése pozitív hatással van az ember boldogságára és jóllétére.2 A másokon való segítés segíthet abban is, hogy nagyobb kapcsolat- és céltudatosságot érezzen.

Próbálj ki egy mentális egészségügyi alkalmazást

Számos különböző mobilalkalmazás létezik, amelyek a mentális egészség javításának szenteltek. Egyes alkalmazások olyan eszközöket kínálnak, mint a pozitív megerősítések, a mindfulness tréning vagy a kognitív viselkedésterápiában gyökerező gyakorlatok, amelyek célja, hogy segítsenek a negatív gondolkodási minták azonosításában és megváltoztatásában. A 2021-es év legjobb mentális egészségügyi alkalmazásai

Hogyan kaphatsz segítséget

Fontos megjegyezni, hogy az értéktelenség érzése egy mögöttes mentális egészségi állapot jele is lehet. Ha az ilyen érzések tartósan fennállnak, nyomasztóak, vagy megnehezítik a mindennapi feladatokkal való megbirkózást, beszélj az alapellátóddal, vagy fordulj mentálhigiénés szakemberhez. Az elsődleges ellátást nyújtó szolgáltatója megkérdezhet az érzéseidről és más tünetekről, amelyeket tapasztaltál.

Megkérhet arra is, hogy tölts ki egy kérdőívet a depresszió vagy szorongás tüneteinek kiszűrésére. Fizikai vizsgálatot és laboratóriumi vizsgálatokat is végezhetnek, hogy kizárják azokat az egészségügyi állapotokat, amelyek hozzájárulhatnak a depresszió tüneteihez. Azt is megfontolhatod, hogy kipróbáld az online terápiát. Kutatások szerint az online terápia ugyanolyan hatékony lehet, mint a hagyományos személyes kezelés.

Az online terápia elérhető és gyakran megfizethető módját jelenti annak, hogy segítséget kapj a mentális egészségügyi problémákra. Az online terápiát nyújtó szolgáltatások eltérhetnek a kínálatuk, az áruk és a terápiás ülések lebonyolításának módja tekintetében. Sok esetben a lehetőségek között szerepel az online chat, a videokonferencia, az e-mail és a telefonos lehetőségek.

Bár időnként mindenki érezheti magát értéktelennek, komoly problémává válhat, ha ezek az érzések krónikusak és áthatóak. Szerencsére vannak olyan lépések, amelyek segíthetnek abban, hogy jobban érezd magad. Szakmai segítség is elérhető, beleértve a személyes pszichoterápiát, a gyógyszeres kezelést vagy a kettő kombinációját. A depresszió idővel súlyosbodhat, ezért ha már most beszél az alapellátójával az értéktelenség érzéséről, az biztosíthatja, hogy még azelőtt kezelést kapjon, mielőtt a tünetei súlyosbodnának.

#az-ertektelenseg-erzese